ام پی دانلود

ام پی دانلود جائیست برای لذت بیشتر از اینترنت

ام پی دانلود

ام پی دانلود جائیست برای لذت بیشتر از اینترنت

دانلود - فیلم - اهنگ - گالری - آموزش - موبایل - اخبار - هنرمندان

۸ بدترین خوراکی که در یخچال‌ نگهداری می‌کنید

بیش‌تر آدم‌ها فکر می‌کنند یخچال‌شان منطقه‌ای امن برای مواد مغذی و محلی برای نگهداری خوراکی هایی تازه است با حداقل فرآوری؛ خوراکی‌هایی نظیر میوه‌ها، سبزیجات، ماست، و شیر. با وجود این، برخی اقلام که در آن‌جا ذخیره کرده‌اید، آن‌چنان که فکر می‌کنید سالم نیستند. در حقیقت، پژوهشی جدید که در مجله‌ی انجمن تحقیقات مربوط به مصرف‌کنندگان منتشر شد، نشان می‌دهد بسیاری از آدم‌ها در مصرف برخی خوراکی‌هایی که آنها را “‌سالم‌” می‌پندارند، زیاده‌روی می‌کنند زیرا به صورت ناخودآگاه فکر می‌کنند چنین خوراکی‌هایی نمی‌توانند به اندازه‌ی کافی سیرشان کنند. با ما همراه باشید تا از ۸ بدترین خوراکی که در یخچال‌ نگهداری می‌کنید برای شما بگوییم.

راه‌حل؟ بدترین و مضرترین خوراکی‌ها را بشناسیم؛ در این صورت به راحتی می‌توانیم فقط غذاهای مفید و سالم را در یخچال‌مان نگهداری کنیم – حتی در مورد چاشنی‌ها نیز باید دقت کنیم. سارا کریجِر، متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی، می‌گوید: “‌اگر غذاهای مضر را در خانه‌تان نگه ندارید، دیگر از این‌گونه غذاها مصرف نخواهید کرد، به همین راحتی‌”. در ادامه به خوراکی‌هایی اشاره می‌کنیم که باید از نگهداری‌شان در یخچال خودداری کنید.

۱. ماست و شیر کم‌چرب

همه می‌دانید چربی‌های سالم – مثل چربی‌های موجود در آووکادو، آجیل و برخی روغن‌ها – برای سلامتی مفید هستند. ولی هم‌چنان دوست دارید محصولات لبنی کم‌چرب تهیه کنید، این طور نیست؟ شاید پژوهشی جدید در دانشگاه تافتس که در مجله‌ی سرکیولِیشن به چاپ رسید، بتواند نظرتان را در این مورد تغییر دهد: دانشمندان دریافتند آدم‌هایی که محصولات لبنی پرچرب مصرف می‌کنند در مقایسه با آن‌هایی که شیر بدون چربی و ماست و پنیر کم‌چرب می‌‌خورند، در طول یک دوره‌ی ۱۵ ساله، بیش از ۴۶ درصد کم‌تر در معرض ابتلا به دیابت قرار می‌گیرند. اگر این پژوهش نتوانست قانع‌تان کند، نظرتان را به پژوهشی دیگر جلب می‌کنیم: پژوهشی که با عنوان پژوهش سلامت زنان، بر روی بیش از ۱۸۰۰۰ زن میانسال به‌عمل آمد نشان داد، آن‌هایی که لبنیات پرچرب بیش‌تری مصرف می‌کنند نسبت به دیگران تا ۸ درصد کم‌تر در معرض چاقی قرار دارند.

گزینهی بهتر: شیر کامل و ماست پرچرب. نه تنها این محصولات خوشمزه‌تر هستند، بلکه طبق نظر متخصصان تغذیه چربی بیش‌تر می‌تواند زودتر باعث سیری، و در نهایت میزان کالری مصرفی کم‌تر و کاهش وزن شود.

۲. سبزی‌های یخ‌زده با سس

منجمد کردن سبزی‌ها روش خوبی است که از طریق آن می‌توانید بدون نگرانی از فاسد شدن سبزی‌ها، آنها را مصرف کنید. آنها فواید تغذیه‌ای نیز دارند: کریجر می‌گوید: “‌سبزی‌‌های یخ‌زده اغلب در مکان‌هایی نزدیک زمین‌های کشاورزی منجمد می‌شوند. هر چه زمان حمل‌ونقل کوتاه‌تر باشد، مواد مغذی موجود در این محصولاتِ بسته‌بندی‌شده بیش‌تر است.‌” با وجود این، از مصرف سبزی‌های یخ‌زده‌ای که حاوی سس هستند، خودداری کنید. میزان چربی و سدیم موجود در این محصولات، از یک بسته‌ی کوچک کره نیز بیش‌تر است. یک فنجان بروکلی، گل کلم، و هویج تنها حاوی ۳۴ کالری و ۴۰ میلی‌گرم سدیم است؛ ولی یک بسته مخلوط سبزیجات به همراه سس پنیر چدار، حاوی ۱۴۱ کالری، ۶۹۳ میلی‌گرم سدیم، و ۷ گرم چربی اشباع است.

گزینه‌ی بهتر: فقط سبزی‌های یخ‌زده‌ی ساده بخرید و آن را با روغن زیتون میل کنید.



۳. مایونز

چه عاشق‌اش باشید و چه از آن متنفر باشید؛ نمی‌توانید انکار کنید سس مایونز پای ثابت همه‌ی یخچال‌ها است. این چاشنی، با ۱۰۰ کالری در هر قاشق غذاخوری، می‌تواند هر ساندویچ ساده‌ای را به یک بمب کالری تبدیل کند.

گزینه‌ی بهتر: خردل جایگزین بهتری است؛ ولی اگر عاشق شکل خامه‌ای و عطر و طعم این سس هستید، توصیه می‌کنیم پستو را امتحان کنید که با روغن زیتون درست می‌شود و برای قلب‌تان نیز بسیار مفید است.


۴:نان سفید

شاید فکر کنید یک تکه نان تُست، نانی قابل‌اعتماد و بی‌ضرر است که می‌توانید با خیال راحت روی آن کره بمالید یا با آن ساندویچ درست کنید. ولی نان سفید از آرد تصفیه‌شده درست می‌شود که عاری از هرگونه سبوس، و مواد پروتئینی و مغذی است. علاوه بر این‌که میزان پروتئین و فیبر در این قبیل نان‌ها کم‌تر از نان گندم کامل است، پژوهش‌ها نشان می‌دهند این غلات تصفیه‌شده حتی برای قلب نیز مضر هستند.

گزینه‌ی بهتر: نان گندم کامل. نه تنها این نان‌ها برای کاهش وزن بسیار مفید هستند، بلکه هم‌چنین طبق پژوهش‌های دانشگاه هاروارد، می‌توانند باعث طول عمر شوند: طی یک پژوهش گسترده و بلندمدت که در مجله‌ی پزشکی داخلی جاما منتشر شد، دانشمندان دریافتند مصرف بیش‌تر نان گندم کامل می‌تواند تا ۱۵ درصد خطر مرگ را کاهش دهد – به ویژه مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی. حتما هنگام خرید به برچسب “‌۱۰۰ درصد گندم کامل‌” و تایید سازمان بهداشت دقت کنید.

۵:گوشت‌های فراوری‌شده

سال گذشته سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارشی را منتشر کرد مبنی بر این‌که گوشت فراوری‌شده سرطان‌زا است. طبق یافته‌های آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان ملل – گروهی متشکل از ۲۲ دانشمند از ۱۰ کشور جهان که بیش از ۸۰۰ پژوهش در مورد گوشت و سرطان به‌عمل آورده‌اند – مصرف گوشت‌های دودی یا فراوری‌شده می‌تواند باعث ایجاد ساختارهای شیمیایی شود که به صورت بالقوه سرطان‌زا هستند.

به علاوه، این قبیل گوشت‌ها دارای بیش از ۱۰۰۰ میلی‌گرم سدیم در هر وعده هستند – تقریبا نصف میزان توصیه‌شده‌ی روزانه. کریجر می‌گوید: “‌هات‌داگ و کالباس آن‌چنان مملو از سدیم است، که آدم را به وحشت می‌اندازد.‌” پژوهش‌گران دانشگاه هاروارد دریافتند آدم‌هایی که روزانه ۵۱ گرم گوشت فراوری‌شده مصرف می‌کنند، تا ۴۲ درصد خطر بیماری قلبی و ۱۹ درصد خطر دیابت نوع دوم را در خود افزایش می‌دهند. پژوهش‌های دیگر نیز نشان می‌دهند حتی مصرف گوشت‌های فراوری‌شده برای چند بار در ماه نیز می‌تواند شما را در معرض ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه قرار دهد.

گزینه‌ی بهتر: فقط از برخی کالباس‌هایی استفاده کنید که نیترات اضافه نداشته باشند و میزان سدیم در آنها کم باشد.


۶:نوشابه‌های گازدار

یک قوطی نوشابه‌ی گازدار معمولی حاوی حدود ۱۴۰ کالری و ۱۰ قاشق چای‌خوری قند است – به نظر نمی‌رسد نوشیدنی سالمی برای برطرف کردن تشنگی باشد – و نوشابه‌های رژیمی نیز خیلی بهتر نیستند. در حقیقت، دانشمندان دانشگاه آیووا طی یک پژوهش جدید – و البته بزرگ‌ترین پژوهشی که تاکنون در این مورد صورت گرفته است – دریافتند نوشیدن دو یا بیش از دو قوطی نوشابه‌ی رژیمی در طول روز می‌تواند خطر بیماری قلبی را در زنان یائسه‌ی سالم تا بیش از ۳۰ درصد افزایش دهد.

هم‌چنین آدم‌هایی که نوشابه‌های رژیمی می‌نوشند ۵۰ درصد بیش‌تر از دیگران در معرض فوت ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند. به علاوه، مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی و معمولی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سندرم متابولیک بزرگسالان، فشار خون بالا، افزایش چربی در ناحیه‌ی شکم، و مقاومت به انسولین را افزایش دهد؛ که مورد آخر می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دوم شود. به همین دلیل، اگر کودک یا نوجوان در خانه دارید، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود در یخچال‌تان نوشابه نگه دارید. کالری‌های اضافه‌ی ناشی از این نوشیدنی فوق‌العاده شیرین عامل اصلی بروز چاقی در کودکان است.

گزینه‌ی بهتر: آب، آب میوه‌ی تازه، یا چای سرد. البته نباید در مصرف آب میوه نیز زیاده‌روی کنید.

۷:

بستنی

چه چیز می‌تواند دلچسب‌تر و راحت‌تر از خوردن بستنی به عنوان دسر باشد؟ با این‌که یک بستنی پرچرب تنها حاوی حدود ۱۵۰ کالری در هر نصف فنجان است، همین مقدار کم نیز می‌تواند یک کابوس بسازد. اگر نخستین قاشق بستنی را نوش جان کنید، به راحتی ممکن است دل‌تان بخواهد دو تا سه فنجان دیگر نیز میل کنید، و چربی، قند، و کالری مصرفی‌تان را نیز از حد بگذرانید. کریجر می‌گوید: “‌ بستنی می‌تواند یک خوراکی اعتیادآور باشد. بنابراین اگر بستنی را همیشه به عنوان دسر میل می‌کنید، یا جزء خوراکی‌های مورد علاقه‌تان است، آن را با احتیاط مصرف کنید.‌”

گزینه‌ی بهتر: ماست یونانی را در ظرف‌های کوچک بریزید و در فریزر قرار دهید؛ ماست یونانی کالری کمی دارد. به علاوه، می‌توانید به جای بستنی از میوه‌ی تازه، عسل، یا حتی مقدار کمی کیک یا بیسکوییت استفاده کنید.

BBudgO8

۸:سیب‌زمینی سرخ‌شده‌ی یخ‌زده

سر خودتان را کلاه نگذارید: سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده‌ای که در خانه درست می‌کنید آن‌چنان سالم‌تر از مغازه‌ها نیستند. کریجر می‌گوید: “‌بیش‌تر سیب‌زمینی‌های‌ بسته‌‌بندی‌شده‌ی یخ‌زده به سرعت و با حرارت بالا سرخ‌ شده‌اند. چربی و نمک موجود در آنها از حالت طبیعی بسیار بیش‌تر است.‌” پژوهش‌گران دانشگاه هاروارد دریافتند مصرف برخی خوراکی‌های خاص باعث می‌شود سرعت افزایش وزن بیش‌تر شود. بزرگ‌ترین عامل چاقی؟ سیب‌زمینی سرخ‌شده! مصرف روزانه یک وعده سیب‌زمینی سرخ‌شده در طول ۴ سال به ۵/۱ کیلوگرم افزایش وزن منجر می‌شود.

گزینه‌ی بهتر: اول این‌که خودتان این خوراکی را درست کنید. سیب‌زمینی‌ها را با پوست خرد کنید (۶۰ ماده‌ی شیمیایی گیاهی و انواع ویتامین‌ها در پوست و گوشته‌ی سیب‌زمینی وجود دارد)، مقداری روغن زیتون و کمی نمک روی آن بریزید، و در فر بپزید.

آقای محسن موسوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.