ام پی دانلود

ام پی دانلود جائیست برای لذت بیشتر از اینترنت

ام پی دانلود

ام پی دانلود جائیست برای لذت بیشتر از اینترنت

دانلود - فیلم - اهنگ - گالری - آموزش - موبایل - اخبار - هنرمندان

گل شب بو یکی از گیاهان معطری است که در عید نوروزی بسیار رواج پیدا می کند. این گل خیلی حساس بوده و باید به خوبی نگهداری شود. با ما همراه باشید تا شما را به طور کامل با گل شب بو و روش های نگهداری آن آشنا کنیم.

نگهداری از گل شب بو

روش های نگهداری گل شب بو موضوع مورد بحث ماست. شب‌ بو، چلیپا گیاهی است از تیره شب‌ بویان که زینتی است و به سبب دارا بودن گل‌ های معطر و زیبا غالباً در باغچه‌ ها کشت می‌شود.

به آن شب بوی، شقاری، شمشم، خمخم، خیرو و خیری نیز گفته می‌ شود. شب انبوی، شب بوی یا منثور گلی است که در شب بو می‌ دهد و معمولاً در روز بو ندارد. این گیاه برگ هایش سبز روشن و گلش معطر و زرد و است و رنگ های دیگری هم دارد.

گل شب بو یک گونه از گیاهان گلدار در انواع رنگ ها می باشد که بسیاری از آن ها به شدت معطر می باشند. جنس این گل دارای ۵۵ گونه می باشد. نام این گیاه به افتخار پزشک شخصی امپراطور ماکسیمیلیان اتریشی انتخاب شده است که به معنی پرزدار یا سبز مایل به خاکستری می باشد که به برگ های شب بو اشاره دارد.

گل شب بو به دلیل عطر و بوی تند و شکوفه های که به مدت طولانی تری روی بوته می مانند و بصورت تجاری هم کشت و کار می شود. نوع بسیار معطر این گیاه در لندن شناخته شده است. گونه های شب بو عمدتا هیبرید می باشند.

شرایط نگهداری گل شب بو

  • دوست دارد: آفتاب کامل، آبیاری متوسط، دمای ۱۸ تا ۲۲ درجه
  • تحمل می کند: سایه جزئی، بادهای تند، خاک رسی
  • دوست ندارد: آبیاری بیش از حد، گرمای زیاد
  • حساسیت: آبیاری بیش از حد
  • شاخصه خاص: بوی خوش در شب
  • روش تکثیر: کاشت بذر، قلمه
    •  

    شرایط اکولوژی نگهداری گل شب بو

    شرایط اکولوژیکی مورد نیاز نگهداری شب بو عبارت است از:

    1. خاک مناسب برای گل شب بو

    گل شب بو به خاک سبک و با زهکش خوب نیاز دارد که خنثی تا کمی قلیایی و نسبتاً حاصلخیز باشد. ترکیب خاکبرگ، شن، کود پوسیده گاوی و خاک معمولی برای کاشت گل شب بو مناسب است.

    2. نور مناسب برای گل شب بو

    گل شب بو برای رشد بهتر نیاز به نور مستقیم دارد. البته این میزان دریافت نور برای گل بستگی به دما محیط دارد به طوری که هرچه دمای محیط کمتر باشد و هوا خنک تر باشد، گیاه میزان نور مستقیم بیشتری را تحمل خواهد کرد.

    با افزایش دمای محیط، اگر از شدت بیش از انداره نور محافظت نشود ابتدا گل ها پژمرده می شوند و سپس تمامی گیاه پژمرده خواهد شد.

    3. دمای مناسب برای گل شب بو

    همه انواع شب بو از جزو گیاهان سرما دوست هستند و به هوای گرم حساسیت دارند. گل های شب بو در اثر گرم شدن هوا ابتدا کمتر گل می دهند و سپس برگ های گیاه زرد شده و به تدریج می ریزند و گیاه از بین می رود. پس یکی از روش های نگهداری از گل شب بو توجه به دمای آن است.

    4. آبیاری مناسب برای گل شب بو

    نیاز آبی گل شب بو متوسط است. بهترین زمان آبیاری گیاه زمانی است که بین دو آبیاری سطح خاک کاملا خشک شده باشد. در صورت آبیاری بیش از اندازه ریشه گیاه پوسیده خواهد شد.

     

    تغذیه گل شب بو

    گل شب بو به کمبود پتاسیم حساس می باشد و در چنین شرایطی حاشیه برگ های سوختگی از خود نشان می دهد. کوددهی را می توان از زمانی که گیاهان جوان از بذرها بیرون آمدند آغاز نمود.

    کاشت گل شب بو در باغچه

    برای کاشت گل شب بو در باغچه ابتدا خاک را تا عمق ۲۰سانتیمتری شخم زده و خاک برگ و یا کود پوسیده گاوی را با خاک مخلوط کنید.

    زمان گلدهی گل شب بو

    بسته به زمان و محل کاشت بذر می توان در هر فصلی از سال آن را به گل نشاند ولی زمان گلدهی اصلی آن در تهران اواخر اسفند تا اواسط فصل بهار است.

    اگر گل شب بو قبل از گلدهی بیش از شش ساعت در هر روز در دمای بالاتر از ۱۸ درجه سانتیگراد قرار گیرد گل نخواهد داد. بهترین دمای شب هنگام برای گلدهی بهتر آن ۴ ـ ۲ درجه سانتیگراد است.

    تکثیر گل شب بو

    برای افزایش گل شب بو باید از بذر این گل استفاده کرد. زمان کاشت گل شب بو به منطقه آب و هوایی بستگی دارد. معمولا بذر در مرداد ماه کاشته می شود و در پاییز نشاء آن را به گلخانه منتقل می کنند و در گلخانه های سرد (دمای ۱۰ درجه) نگهداری می کنند.

    جالب است بدانید چند سالی است که گل شب بو به عنوان گل شاخه بریده نیز مورد استفاده قرار می گیرد و شاخه‌ های بریده آن در صورتی که هوای اتاق گرم نباشد، چندین روز در آب دوام می‌ آورند.

    آفات و بیماری‌ های گل شب بو

    از بیماری ها وآفات مهم این گیاه می توان به زنگ شب بو، کنه تار عنکبوتی، معدنچی برگ، تریپس، سفیدک داخلی و شته اشاره کرد. برای از بین بردن این آفات و بیماری ها بایستی از سموم شیمیایی مربوطه استفاده شود.

آقای محسن موسوی

شب بو

گل شب بو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.