ام پی دانلود

ام پی دانلود جائیست برای لذت بیشتر از اینترنت

ام پی دانلود

ام پی دانلود جائیست برای لذت بیشتر از اینترنت

دانلود - فیلم - اهنگ - گالری - آموزش - موبایل - اخبار - هنرمندان

 

جاهای دیدنی منطقه یک تهران یا شمیران


منطقه یک تهران یکی از مناطق شهری تهران است که در شمال شرقی این شهر واقع شده‌است. این منطقه به دلیل آب و هوای مناسب و همچنین تعدد خانه باغ‌ها از دیرباز مورد توجه‌ی اهالی تهران بوده است. امروزه نیز به دلیل توسعه‌ی فضای شهری و ساخت و سازهای عمرانی، تمرکز فضاهای تجاری، گردشگریِ طبیعی و تاریخی این منطقه همچنان حائز اهمیت است. منطقه ۱ تنها منطقه از شهرداری تهران است که جزو شهرستان تهران نمی‌باشد؛ بلکه بخشی از شهرستان شمیرانات به‌حساب می‌آید. این منطقه با نام شمیران نیز خوانده می‌شود.

موقعیت جغرافیایی منطقه یک تهران

منطقه یک تهران در ارتفاعات شمالی تهران واقع شده و دارای مساحتی در حدود 64 متر مربع است. این منطقه از شمال به رشته کوه البرز، از غرب به رودخانه درکه، از جنوب به بزرگراه‌های شهید چمران و آیت‌الله صدر و از شرق به جاده لشکرک و پارک جنگلی قوچک محدود می‌شود.

زیرساخت های منطقه یک تهران

اوین، ولنجک، اختیاریه، ازگل، جماران، تجریش، زرگنده، سوهانک، قیطریه، نیاوران و دزاشیب از محله‌های قدیمی و معروف منطقه 1 هستند که به دلیل دارا بودن از امکانات شهری مناسب جز نقاط قابل توجه برای سکونت شهری و ییلاقی به شمار می‌رفته اند. قیمت هر متر مربع زمین در این منطقه از 30 تا 10 میلیون تومان متغییر است. امروزه به دلیل سرعت گرفتن ساخت و ساز و وجود مراکز تجاری مهم و جدید از جمله پالادیوم و ارگ تجریش این منطقه یکی از نقاط پر ترافیک شهر تهران به شمار می‌رود. با توسعه خطوط مترو این منطقه هم اکنون دارای 5 ایستگاه مترو تجریش، صدر، قائم، نوبنیاد و قیطریه است که دسترسی بهتری را برای نقاط مختلف این منطقه فراهم کرده است.

 

منطقه یک تهران از نگاه گردشگری

دربند، درکه، توچال، کلکچال و دارآباد از مهم‌ترین مراکز طبیعت‌گردی شمال تهران، در منطقه 1 واقع شده اند و همه هفته پذیرای گروه‌های طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی هستند. پارک‌ زیبای جمشیدیه با زیبایی خیره کننده‌ و ویژه‌ی خود، در هر فصل یکی از مقاصد اصلی گشت و گذار در تهران است. از ویژگی‌های این‌پارک، دریاچه، آبشار و نیز آب نماهای سنگی است که جلوه‌ای خاص دارند. این پارک در ابتدای مسیر اصلی صعود به پناهگاه کُلکچال قرار دارد. پارک زیبای قیطریه و نیاوران نیز از دیگر از مکان‌های جذب گردشگر منطقه 1 هستند.

مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران، کاخ موزه‌ی سعدآباد با کاخ‌ها و موزه‌های متعدد و فضای باز زیبای خود، بازار تاریخی تجریش، زیارت‌گاه امام‌زاده صالح، زیارت‌گاه امام‌زاده قاسم و گورستان ظهیرالدوله، باغ فردوس و خانه دکتر حسابی هرکدام با ویژگی‌های منحصر به فرد خود از جمله مهم‌ترین مکان‌های مهم و دلیلی برای پویایی و تحرک منطقه‌ی قدیمی 1 هستند.

علاوه بر تمام موارد ذکر شده این منطقه با وجود داشتن مراکز دانشگاهی مهم همچون دانشگاه شهید بهشتی تهران، موزه‌‌ی طبیعت و حیات وحش دار آباد و موزه‌ی سینما نیز شناخته شده است. فرهنگسرای ملل با امکانات قابل توجه فرهنگی خود، کتابخانه‌‌ی دار آباد، خانه فرهنگ و کتاب‌خانه دکتر عظیمی در منطقه 1 واقع شده اند و شرایط بسیار خوبی را برای پویایی فرهنگی منطقه فراهم کرده اند.

ذکر این نکته نیز قابل توجه است که این منطقه از دیر باز تاکنون مکان استقرار فعایت‌های دولت، فعالیت‌های بین‌المللی و دیپلماتیک بوده است و همین مسئله نیز بر اهمیت آن افزوده است.

 

جاذبه های گردشگری و ورزشی منطقه یک تهران

مسیر کوهپیمایی دربند

با طی مسافتی بسیار کوتاه از میدان تجریش به سمت میدان دربند می توانید یک روز بسیار دل انگیز را در آب و هوای تازه این منطقه بگذرانید. مسیر کوهپیمایی دربند از میدان مجسمه آغاز می شود و در دل البرز ادامه می یابد. در ادامه مسیر، آبشار دوقلو قرار دارد که در ارتفاع 2700 متری واقع شده و بلافاصله پس از آن به پناهگاه شیرپلا می رسید که برای رفع خستگی امکاناتی نظیر خوابگاه، غذاخوری، بوفه، آب و انواع و اقسام نوشیدنی و غذا برای شما فراهم شده است.

در ادامه شیرپلا می توان تا قله توچال رفت که به بام تهران شهرت دارد. هر چند از ولنجک هم می توانید با تله کابین تا ایستگاه هفتم آن بروید و از آنجا به سمت توچال طی مسیر کنید. در این ایستگاه که ارتفاعش از سطح دریا 3700 متر است، می توان در زمستانها از پیست اسکی توچال بهره برد و تابستانها هم فرصت دلنشینی برای لذت بردن از آب و هوای خنک و کوهستانی در اختیارتان می گذارد.

مسیر کوهپیمایی درکه

این مسیر نیز همانند دربند و کلکچال از جذابیتهای بسیاری برای اهالی تهران که فرصت خروج از شهر و سپری کردن اوقات فراغت در حومه شهر را ندارند، برخوردار است. برای رسیدن به قله از چند راه فرعی می توان عبور کرد. در تمام مسیر راهپیمایی از حاشیه رودخانه ای عبور می کنید که آب آن در طول سال جاری ولی دارای نوسان است.

انتهای مسیر راهمپیمایی هم پناهگاه پلنگ چال قرار دارد. که دارای امکانات اقامتی برای شما و همراهان است. این پناهگاه در ارتفاع2550 متری از سطح آبهای آزاد قرار گرفته است.

پیست اسکی شمشک

این پیست در حدود 58 کیلومتری شمال شرق تهران قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا 3600 متر است. طول پیست اسکی شمشک بیش از 3000 متر بوده و در طول سال مورد استفاده ورزشکاران قرار می گیرد. در این مجموعه علاوه بر هتلها و مهمانپذیرها، تله سی یژ و تله اسکی بشقابی نیز وجود دارد. علاوه بر آن بسیاری از مسابقات و رقابتهای داخلی و بین المللی هر ساله در آن برگزار می شود و در شمار بهترین پیستهای جهان قرار دارد.

معرفی پارکهای منطقه یک تهران

پارک جمشیدیه

این پارک که حتی در گرمترین روزهای تابستان هم از هوای خنکی برخوردار است. یکی از دیدنی ترین پارکهای تهران محسوب می شود.پارک جمشیدیه مرتفع ترین پارک تهران با فضایی کوهستانی و مسیرهای سنگفرش شده و مجسمه های سنگی زیبا است که بازدید از آن و سپری کردن اوقات فراغت، خستگی یک هفته پر مشغله کاری را از تن به در می کند.

از داخل این پارک می توان به دامنه های کلکچال رفته و از این مسیر کوهپیمایی تا برج کلکچال ادامه مسیر داد. خستگی کوهپیمایی، در این برج که در واقع پناهگاهی برای کوهنوردان هم هست با یک صبحانه گرم و مشاهده چشم انداز زیبایی شهر تهران از تن به در می شود. اگر به محوطه برج کلکچال رسیدید، یعنی در ارتفاع 2622 متری از سطح دریا قرار دارید. می توانید تصور کنید که هوا در آنجا چقدر روح نواز است.

پارک دارآباد

در منطقه دارآباد علاوه بر بازدید از موزه حیات وحش می توانید ساعات دل پذیری را در تنها پارک ساحلی تهران بگذرانید. در طراحی محیط 1000 متر مربعی این پارک از پارک ساحلی زاینده رود اصفهان الهام گرفته شده است.

پارک نیاوران

این پارک زیبا با وسعت 63000 مترمربع که تا سال 1348 صاحبقرانیه نامیده می شد در جنوب کاخ نیاوران قرار دارد. در این پارک، کتابخانه، آمفی تئاتر روباز، زمین بازی کودکان، مجموعه ورزشی و کانون زبان وجود دارد.

 

جاذبه های گردشگری و مذهبی منطقه یک تهران

امامزاده صالح(ع)

بقعه این امامزاده در میدان تجریش قرار گرفته و در تمام روزهای سال افراد زیادی برای زیارت به آن می روند. این بنا در سال 1368 به طور کلی تخریب و با کاشی کاری جدید بازسازی شد. در گورستان امامزاده صالح و در جوار بقعه، شخصیتهای مطرح سیاسی و اجتماعی به خاک سپرده شده اند.

امامزاده قاسم(ع)

در ارتفاعات شمالی شهر تهران بنایی مربوط به سال 936 هجری است که دارای برج هشت ضلعی با گنبد دوپوش و کاشی کاری شده است. ساختمان اصلی این امامزاده در زمان فتحعلی شاه بنا شده و عمده مصالح به کار رفته در آن آجر، ملات و کاشی است.

امامزاده موسی(ع) و چنار کهنسال

در ضلع جنوب غرب مسجد امام حسن عسگری(ع) روستای لواسان بزرگ بنای برج مقبره ای وجود دارد که دارای هیچ الحاقی نیست و در ضلع شمال شرقی بنای امامزاده درخت چنار کهنسال وجود دارد که بیش از هفتصد سال عمر دارد و دارای پنج تنه قطور است و قطر تنه اصلی آن در سطح زمین حدود 15 متر است.

امامزاده سید خسرو

این امامزاده که بنایی هشت ضلعی و ساخته شده از سنگ دارد. در ضلع شمال غربی روستای نصرآباد در منطقه آیگه واقع شده است. قدمت بنای اصلی این برج آرامگاهی به قرون میانی اسلامی می رسد.

امامزده ابراهیم(ع) آبنیک

این امامزاده در شمال غربی روستای آبنیک قرار گرفته و قدمت بنای اولیه آن به قرون پنج و شش هجری می رسد.

گورستان ظهیرالدوله

این گورستان که مدفن تعدادی از مشاهیر، شعرا و بزرگان معاصر است در خیابان دربند، خیابان ظهیرالدوله قرار دارد.

بازار تجریش

پیشنهاد می کنیم پس از زیارت امامزاده صالح(ع) حتماً سری هم به بازار تجریش بزنید. این بازار قدیمی از نظر معماری، فرم و ساختار بناها ویژگی منحصر به فردی ندارد اما از نظر تاریخی به ویژه قرار گرفتن مجموعه ای امامزاده، مسجد و ... بسیار مورد توجه است. این بازار از ضلع جنوبی پل تجریش شروع و تا ابتدای میدان قدس ادامه دارد.

باغ فردوس

این خانه ارزشمند و تاریخی که در محل نزدیک به انتهای خیابان ولی عصر، نرسیده به تجریش قرار گرفته دارای گچبریهای کم نظیری در داخل است. این بنا به دوران جوانی قاجار متعلق بوده و هم اکنون موزه سیما در آن واقع شده است.

مراکز درمانی منطقه یک تهران

منطقه 1 تهران دارای امکانات درمانی بسیار مناسبی است. از مهم‌ترین بیمارستان‌هایی که در این منطقه به خدمات دهی مشغول هستند می‌توان به بیمارستان قلب جماران، بیمارستان تخصصی بیماری‌های ریوی مسیح دانشوری، بیمارستان شهدای تجریش، بیمارستان محک و بیمارستان روانپزشکی رضاعی اشاره کرد.

 

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.