ام پی دانلود

ام پی دانلود جائیست برای لذت بیشتر از اینترنت

ام پی دانلود

ام پی دانلود جائیست برای لذت بیشتر از اینترنت

دانلود - فیلم - اهنگ - گالری - آموزش - موبایل - اخبار - هنرمندان

هر چند پایتخت ایران را به یک شهر شلوغ و پرترافیک می‌شناسند، اما واقعیت این است که جاهای دیدنی تهران بزرگ زیباتر از آن است که به ترافیک آن معروف شود. اصفهان، کاشان، شیراز و تبریز سرزمین یادگاری‌های تاریخ باستان ما هستند، اگر بخواهید یادگاری‌های دوره‌های معاصر را ببینید باید دست‌به‌دامن مکان های دیدنی تهران شوید. شهر کاخ‌ها و موزه‌ها و پارک‌ها آن‌قدر دیدنی و زیبایی دارد که نخواهید آن را با شلوغ بودنش در ذهن‌تان قاب کنید. با ما همراه شوید تا شما را به تک‌تک جاذبه‌های گردشگری تهران ببریم.

 

جاهای دیدنی تهران

۱- موزه‌های تهران

یکی از زیباترین دیدنی‌های تهران موزه‌های آن است که تقریبا ارزشمندترین گنجینه‌های این خاک را در خود جا داده‌اند. اما اینکه معروفترین و دیدنی‌ترین موزه‌های تهران کدام‌ها هستند را در ادامه می‌خوانید.

  • موزه هنرهای معاصر، شاهکارهای جهان در دل تهران

موزه هنرهای معاصر تهران یک گنجینه تمام عیار از هنر نوگرا در دنیا و یکی از بهترین مکان های دیدنی تهران است. این موزه پیش از انقلاب به همت فرح پهلوی در ضلع غربی پارک لاله امروزی ساخته شده است. بنابراین می‌توانید در کنار قدم زدن در این پارک باشکوه و سرسبز به بازدید یکی از ارزشمندترین موزه‌های ایران بروید. بنای موزه با الهام از معماری بادگیرهای یزد و به دست کامران دیبا، پسرعموی فرح دیبا، ساخته شد.

فرح پهلوی به هنر علاقه زیادی داشت و برای معرفی آثار معاصر در دنیا به مردم ایران آثار ارزشمندی از نخبگان هنری خریداری کرد و در این موزه به نمایش گذاشت. آثاری که در موزه هنرهای معاصر ایران می‌بینید، شاهکار هنرمندانی چون جاکومتی، ولویت، اندی وارهول، پولاک، ارنست، پولاک، لویت و پیکاسو هستند که بعضی از آن‌ها تا ۵ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده‌اند. پس اگز به دنبال هنر معاصر در دیدنی های تهران هستید، خود موزه هنرهای معاصر و آثارش حسابی شما را به وجد می‌آورد.

  • موزه‌های خیابان سی تیر

یکی از بهترین جاهای تفریحی تهران (به خصوص در شب‌ها) خیابان سی‌تیر است؛ چراکه شب تا صبح تمام ساندویچ‌فروشی‌هایش باز هستند و زندگی شبانه در آن جریان دارد. خود خیابان سی‌تیر که یک خیابان سنگفرش در دل بافت قدیمی تهران است، میزبان موزه‌های زیادی از جمله موزه ملی و موزه آبگینه و سفالینه است. پس اگر به دیدن این خیابان که در آن نمایشگاه دائمی غذا هم برپاست می‌روید، هیچ یک از این موزه‌ها را از دست ندهید.

  • موزه ملی، گواهی بر اصالت این سرزمین

موزه ملی ایران دو ساختمان جداگانه دارد که در دوره‌های تاریخی مختلف ساخته‌ شده‌اند؛ یکی موزه ایران باستان است و دیگری موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی.

موزه ایران باستان: نخستین خشت‌های موزه ایران باستان در دوران رضا شاه گذاشته شد. معماری این بنا از طاق کسری الهام گرفته است و به دست معمار فرانسوی آندره گدار ساخته شده است. همانطور که از نام آن هم مشخص است اشیایی که در این ساختمان به نمایش گذاشته شده یادگار ایران باستان است. در هفت تالار این موزه سفال‌ها و اشیای تزئینی به دست آمده از حفاری‌ها، سرستون‌های باشکوه تخت جمشید، مرد نمکی و صدها اثر تاریخی دیگر را می‌بینید.

موزه دوران اسلامی: آثاری باستانی که بعد از دوره اسلامی کشف شده‌اند در این قسمت از موزه ملی به نمایش گذاشته شده‌اند و اینجا می‌توانید سیر تغییر در آثار را با تاثیر هنر اسلامی ببینید.

  • موزه  آبگینه و سفالینه، روایتی رنگین از هنر ایرانی

بالاتر اشاره کردم که یکی از زیباترین مناطق دیدنی تهران، خیابان سی تیر است. موزه آبگینه هم در همین خیابان قرار گرفته و یکی از زیباترین موزه‌های ایران و جاهای دیدنی تهران است. این ظرافت و زیبایی هم در بنا هم در ظرافت آثاری که به نمایش گذاشته شده، دیده می‌شود. موزه شیشه و آبگینه در محل خانه هشت ضلعی قوام السلطنه برپا شده است. قوام السطنه را هم که می‌شناسید، یکی از سیاستمداران قدر دوره قاجار و پهلوی که ۵ بار به مقام نخست وزیری رسید.

منزل قوام السلطنه از طرف دفتر فرح پهلوی برای دختر فرح خریداری شد و سپس به موزه تبدیل شد. در این موزه که در لیست آثار ملی هم به ثبت رسیده است ظروف شیشه‌ای در رنگ‌های خیره کننده، سفال‌های کم نظیر با طرح‌های چشمگیر و زیورآلات مروارید و سنگی از دوره‌های مختلف را می‌توانید ببینید.

  • موزه جواهرات ملی، دیداری سراسر شگفتی

موزه جواهرات ملی از جاذبه های گردشگری تهران از نوع پرزرق و برق محسوب می‌شود. احتمالا از کتاب‌های تاریخ اسم الماس‌های کوه نور و دریای نور را به یاد دارید، موزه جواهرات ملی جایی است که این الماس‌ها نگهداری می‌شوند، هر چند الماس کوه نور در حال حاضر روی تاج ملکه انگلیس است. اگرچه تمام پادشاهی‌های ایرانی همیشه گنجینه پر و پیمانی از طلا و جواهرات داشتند اما تا پیش از صفوی‌های این جواهرات یکجا جمع نشده بودند.

جمع آوری جواهرات و حتی خرید آنها از کشورهای دور و نزدیک در دوران صفوی شروع شد و در دوره قاجار هم پیگیری شد. خیلی از این جواهرات روی کره جواهر نشان معروف، تاج کیانی و تخت نادری سوار شدند و در کاخ گلستان نگهداری شدند. بعدها، رضا شاه جواهرات سلطنتی را به زیر زمین کاخ مرمر منتقل کرد. بعد از آماده شدن ساختمان بانک ملی، زیر زمین آن میزبان جواهرات ملی شد و این جواهرات هم پشتیبان اسکناس‌های ایرانی شدند.

در موزه جواهرات ملی علاوه بر جواهرات معروفی مثل الماس دریای نور، جقه نادری، تاج‌ فرح پهلوی، تاج کیانی، تخت طاووس و تخت نادری، سنگ‌های قیمتی و مرواریدهای پیاده زیادی به نمایش گذاشته شده است.

 

  • موزه فرش تهران، نمایشی تمام عیار از هنر دست ایرانی

موزه فرش هم مانند موزه هنرهای معاصر به همت فرح پهلوی و در پارک لاله تهران که پیش از انقلاب پارک فرح نام داشت، ساخته شد. هدف از ساخت موزه فرش گردآوری تاریخچه‌ای از صنعت فرش ایرانی و مرکزی برای پژوهش در این حوزه است. این موزه درست یک سال قبل از انقلاب در تاریخ ۲۲ بهمن سال ۵۶ افتتاح شد.

 

  • موزه زمان، پرسه در زمان‌هایی که ایستاده‌اند

موزه زمان یا تماشاگه زمان در یکی از خانه‌های تاریخی تهران در محله زعفرانیه برپا شده است. خود خانه هم با آن رنگ و نورها و گچ‌بری‌ها موزه‌ای از هنر معماری ایرانی است.

 

  • موزه سینما، گذری بر خاطرات آپارات و آپاراتچی‌ها

موزه سینما در باغ فرودس واقع شده؛ جایی که یکی از بهترین جاهای تفریحی تهران است. بنایی با ساختمان سفید رنگ با گچ‌بری‌های خیره کننده. اسناد، تجهیزات قدیمی سینما مثل دوربین‌های قدیمی و میز تدوین که اکثرا به فیلم‌سازها و دوبلورهای معروف تعلق دارند، پوسترهای فیلم‌های معروف و وسایلی که برای فیلم‌های معروف ساخته شده مثل کشتی فیلم رستاخیز از جمله آثاری هستند که در موزه سینما می‌توانید ببینید.

 

  • موزه موسیقی، گوش‌نوازترین نقطه دیدنی تهران

برای کسانی که به موسیقی ایرانی علاقه دارند، این موزه از آن جاهای دیدنی تهران است که در ذهنشان حک می‌شود. موزه موسیقی ایرانی در یکی از خانه‌های قدیمی باصفای تهران در تجریش برپا شده است و ۲۴۰ ساز در سالن‌های مختلف به نمایش گذاشته است. سازها در سالن‌های مختلفی مثل سالن سازهای کوبه‌ای، بادی، سنتی و زهی نواحی به نمایش درآمده است.

اینجا فقط ساز نمی‌بینید، بلکه کتابخانه تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساختن سازها، آرشیو صوتی و تصویری، انبار ویژه نگهداری سازها، مخزن محصولات مکتوب هم از دیگر بخش‌های موزه هستند. موزه کافی‌شاپ هم دارد که بعد از این بازدید روح‌نواز می‌توانید خودتان را مهمان نوشیدنی کنید.

 

  • موزه عبرت، تلخ اما واقعی از آنچه گذشت

مکان های دیدنی تهران همیشه هم زیبا و روح‌نواز نیستند. اصلا گاهی هم لازم است، کمی دلتان به درد بیاید تا ببینید چه بر سر گذشتگان ما آمده است. در موزه عبرت قرار است همین‌ها را ببینید. اینجا شاید کمی دلتان به درد بیاید؛ غمگین یا خشمگین شوید اما هر چه باشد روایتی است از روزهایی که این سرزمین و مردم به خود دیده‌اند.

موزه عبرت امروزی در واقع شکنجه‌گاه دوره پهلوی بوده است که ساواک به اصطلاح خودشان خرابکارها و مخالفان رژیم را اینجا شکنجه می‌کرده است. این موزه یکی از مقاصد گردشگری سیاه است.

موزه عبرت یازده بخش مختلف دارد که شامل اتاق افسر نگهبان، محل نگهداری البسه زندانیان، عکاسخانه، سلول‌های عمومی و انفرادی، اتاق پانسمان، شکنجه‌گاه‌ها، محل ملاقات زندانیان، اتاق معرفی پهلوی‌ها و اسلحه‌ها، یادبود و یادگاری‌های زندانیان، اتاق رئیس زندان و دیگر دیدنی‌ها مثل محوطه شکنجه‌گاه است.

باغ موزه‌ها؛ بهترین مکان های تفریحی تهران

باغ موزه‌ها ترکیب زیبایی هستند از نشستن بنای موزه‌ها در دل باغ‌های ایرانی. عمارت‌هایی که در باغ‌های ایرانی بنا شده‌اند و اغلب متعلق به مفاخر و مشاهیر گذشته ایران هستند در گذر زمان به موزه تبدیل شده‌اند. تهران از این موزه باغ‌ها اعلای آن را دارد که در ادامه با آن‌ها اشنا می‌شوید.

باغ موزه نگارستان، میزبان روح و جان شماست

باغ موزه نگارستان یکی از دل‌انگیزترین باغ موزه‌ها و جاهای دیدنی تهران است چه در فصل بهار که صدای آب‌نماها و حوض‌ها، سبزی چمن‌ها و گل‌های رنگارنگ آن دلبری می‌کند، چه در فصل پاییز که باغ از برگ‌های هزار رنگ پوشیده می‌شود، چه زمستان‌های سپید پوش آن.

این بنا و عمارت در واقع اقامتگاه تابستانی فتحعلی شاه قاجار بوده که بعدها به موزه تبدیل شد. در دو تالار باغ‌موزه نگارستان مجموعه مکتب کمال‌الملک، مجموعه ملک‌الشعرای بهار، مجمسه‌های مینیاتوری مردم شناسی استاد جهانگیر ارجمند، آثار مینیاتور و معرق چرم استاد علی اسفرجانی، اتاق کاشی‌های باغ نگارستان و صف سلام فتحعلیشاهی را می‌توانید ببینید.

باغ موزه فردوس، وصلت تاریخ و طبیعت

عمارت باغ فردوس که امروز میزبان موزه سینما است، به دستور محمد شاه قاجار ساخته شد. قرار بود این قصر اقامتگاه شاه در محله خوش آب و هوای تجریش باشد اما عمر شاه قد نداد. این باغ که به رسم تمام باغ‌های ایرانی عمارتی در وسط دارد و فواره‌ای که آب آن را کانال‌ها در تمام باغ جاری می‌کنند، این روزها پاتوق تهرانی‌هاست.

  • موزه سینمای باغ فردوس، گذری بر خاطرات آپارات و آپاراتچی‌ها

موزه سینما در باغ فرودس واقع شده؛ جایی که یکی از بهترین جاهای تفریحی تهران است. بنایی با ساختمان سفید رنگ با گچ‌بری‌های خیره کننده. اسناد، تجهیزات قدیمی سینما مثل دوربین‌های قدیمی و میز تدوین که اکثرا به فیلم‌سازها و دوبلورهای معروف تعلق دارند، پوسترهای فیلم‌های معروف و وسایلی که برای فیلم‌های معروف ساخته شده مثل کشتی فیلم رستاخیز از جمله آثاری هستند که در موزه سینما می‌توانید ببینید.

 

باغ موزه هنر ایرانی، چکیده بناهای نمادین ایرانی

این باغ که چند کوچه با باغ فردوس فاصله دارد چکیده‌ای از نمادهای تمام شهرهای ایران و مکان های دیدنی تهران است؛ از برج آزادی و میلاد گرفته تا سی‌و‌ سه پل و شمس‌‍العماره و گنبد سلطانیه. ماکت‌های جاهای تاریخی و دیدنی ایران که برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله ساخته شده بودند را حالا در این باغ می‌بینید.

در کنار تمام زیبایی‌های کاخ می‌توانید در کافه سنتی مجموعه در خنکای باغ و آن فضای دنج خودتان را مهمان نوشیدنی کنید و از فضا لذت ببرید. در ورودی باغ هم نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی در فضایی فوق‌العاده زیبا برپاست.

باغ موزه قصر، مصداق بارز چاه مکن بهر کسی اول خودت، دوم کسی

باغ موزه قصر مانند موزه عبرت یکی از مقاصد گردشگری تهران از نوع سیاه است. موزه امروزی در گذشته زندان بوده و شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین زندانی این موزه همان کسی بود که این زندان را بنا کرد. سرتیپ درگاهی دو روز بعد از افتتاح زندان قصر در کنار رضا شاه، در زندان قصر محبوس شد.

بنای مارکوف، ساختمان بند سیاسی، بند تاریخ، بند اسناد، بند پهلوی دوم و بازداشتگاه پهلوی دوم بخش‌هایی هستند که دراین باغ موزه می‌بینید.

جاهای دیدنی تهران از نوع تاریخی: خانه‌های قاجار

اما خانه‌هایی که هر کدام با گچ‌بری‌ها، تزئینات و بناهای زیبا معماری باشکوه دوران قاجار را به رخ می‌کشند، امروز به موزه‌هایی تبدیل شدند که میزبان گردشگران و هنردوستان است. خانه مقدم و عمارت مسعودیه دو خانه تاریخی معروف تهران هستند. ما در یک مقاله دیگر خیلی کاملتر این خانه‌های تاریخی قاجار را معرفی کرده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله دیدنی های تاریخی تهران مراجعه کنید.

خانه مقدم، یادگاری از ذوق زوج تاریخ‌دوست

جاهای دیدنی تهران از نوع تاریخی: خانه‌های قاجار

اما خانه‌هایی که هر کدام با گچ‌بری‌ها، تزئینات و بناهای زیبا معماری باشکوه دوران قاجار را به رخ می‌کشند، امروز به موزه‌هایی تبدیل شدند که میزبان گردشگران و هنردوستان است. خانه مقدم و عمارت مسعودیه دو خانه تاریخی معروف تهران هستند. ما در یک مقاله دیگر خیلی کاملتر این خانه‌های تاریخی قاجار را معرفی کرده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله دیدنی های تاریخی تهران مراجعه کنید.

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران موزه مقدم است که هم در معماری و هم در اشیایی که در آن به نمایش گذاشته شده است، دل گردشگران را می‌برد. این خانه قاجاری متعلق به یکی از خانواده‌های صاحب نام قاجار بوده است. بعدها پسر دوم آن‌ها یعنی محسن مقدم، استاد باستان شناسی دانشگاه تهران، به همراه همسر بلغاری‌اش سلما کویومجیان در آن ساکن شد. این زوج با جمع‌آوری اشیای تاریخی و فرهنگی امروز این موزه را به یادگار گذاشته‌اند.

عمارت مسعودیه، یک خانه تاریخی تاریخ‌ساز

عمارت مسعودیه یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری تهران است که در بهارستان می‌توانید به دیدن آن بروید. این عمارت به دستور مسعود میرزا فرزند ناصرالدین شاه ساخته شده است. عمارت مسعودیه معماری قاجاری را به زیباترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارد و پنجره‌های ارسی و گچ‌بری‌های ظریف آن، دل گردشگران را می‌برند.

 

این بنا نقش‌های پررنگی هم در تاریخ معاصر داشته است. در جریان مشروطه، عمارت مسعودیه یکی از پایگاه‌های مشروطه خواهان و محمد علی‌شاه بوده است. پایه کتابخانه ملی ایران و همچنین موزه ملی ایران در اتاق‌های همین بنا گذاشته شد. حتی زمانی هم اولین ساختمان وزارت آموزش و پرورش بوده است.

از بهترین جاهای تفریحی تهران :کاخ‌ها

اما مکان‌های دیدنی تهران به موزه‌های آن محدود نمی‌شوند؛ دوران سلطنت قاجار و پهلوی، یعنی دو حکومت سلطنتی آخر تاریخ ایران یادگاری‌های زیادی در این شهر بر جا گذاشتند. معروف‌ترین کاخ‌های تهران سعد آباد، نیاوران و کاخ گلستان هستند که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

۱- کاخ گلستان، کاخ همیشه بهار تهران

کاخ گلستان که کاشی‌های رنگین و محوطه سبز آن همیشه حس و حال بهار را می‌دهد، نزدیک بازار و در بافت تاریخی تهران قرار دارد. کاخ گلستان از چند بخش مختلف تشکیل شده که تالار سلام، ایوان مرمر، تالار آیینه و عمارت معروف شمس‌العماره از جمله آن‎ها هستند.

 

از رویداهای تاریخی که در کاخ گلستان برگزار شده، مراسم عروسی محمد رضا شاه پهلوی با فرح دیبا و مراسم تاجگذاری پهلوی است.

 

۲- کاخ نیاوران، به نام مهمان‌خانه به کام شاه

هر چند نام کاخ نیاوران به خاندان پهلوی گره خورده است، اما در واقع خاندان قاجار اساس این باغ و بعضی از بناهای کاخ را گذاشتند. کوشک احمد شاهی آخرین بنایی بود که در دوران قاجار در این باغ بنا شد و به دستور محمدرضا شاه در سال ۳۷ ساخت کاخ نیاوران در محوطه باغ شروع شد

هرچند این کاخ به نیت مهمانان خارجی ساخته شد، اما در نهایت شاه به همراه خانواده‌اش در آن شروع به زندگی کردند و به کاخ شاه تبدیل شد. کاخ نیاوران بر خلاف دیگر کاخ‌های ایران معماری مدرن و ساده‌ای دارد. در بازدید از این مجموعه می‌توانید کتابخانه اختصاصی کاخ، کوشک احمد شاهی، موزه خودروهای سلطنتی، موزه جهان‌نما و همچنین کاخ صاحبقرانیه را ببینید.

۳- کاخ سعد آباد، قدرت نمایی ۱۸ سلطنتی

علاوه بر مجموعه کاخ‌هایی که در این مجموعه بزرگ وجود دارد، محوطه کاخ یک فضای فوق‌العاده برای قدم زدن و دنج کردن است. این باغ بزرگ با درختان سر به فلک کشیده قدیمی و رودخانه‌ای که از وسط آن می‌گذرد، میزبان ۱۸ کاخ کوچک و بزرگ از دوره پهلوی و قاجار است.

 

در بازدید از مجموعه سعد آباد می‌توانید کاخ سبز یا همان کاخ رضا خان، کاخ ملت (کاخ محمد رضا شاه)، کاخ شمس که در آن پوشاک سلطنتی از جمله لباس عروسی فرح پهلوی به نمایش درآمده، آشپزخانه سلطنتی، موزه ظروف سلطنتی در کاخ اشرف پهلوی و موزه‌های دیگری که آثار هنرمندان ایرانی را نمایش گذاشته‌اند، ببینید.

 

مکان های تفریحی: پارک‌های تهران

در کنار تمام جاهای تفریحی‌ تهران از کاخ‌ها تا موزه‌ها و خانه‌های تاریخی آن فضاهای سبز فوق‌العاده‌ای دارد که در تمام فصل‌ها اما در تابستان و بهار بیشتر پاتوق مردم می‌شود. اگر قرار است به تهران سفر کنید دیدن این پارک‌ها را از دست ندهید. اگر هم ساکن تهران هستید و این پارک‌ها را نمی‌شناسید حالا که تابستان است و فصل پارک رفتن با دوستان‌تان قرار بگذارید و راهی طبیعت در دل پایتخت شوید.

پارک آب و آتش، آبی روی آتش خستگی

پل طبیعت که این روزها یکی از تفریح‌گاه‌های اصلی و معروف تهران است، دو پارک آب و آتش و پارک طالقانی را به هم وصل می‌کند. پارک آب و آتش یک پارک مدرن و جدید در تهران است که در آن مجسمه‌های انتزاعی، تندیس‌های افسانه‌های ایرانی، رصد خانه گنبد مینا، کبوترخانه‌ها، فانوس دریایی، برج آتش و آبنماهای بزرگ و آلاچیق وجود دارد. کافه‌ها و رستوران‌های مختلف، پارک آب و آتش را به مرکزی برای شکم‌گردی در تهران تبدیل کرده‌اند.

پارک لاله، اصالت از قد درختانش پیداست

 

پارک لاله در خیابان کارگر شمالی یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های ایران است. زمین پارک قبلا زمین سوارکاری و رژه ارتش بوده است و در دوره پهلوی دوم به پارک تبدیل شد. درختان چنار و سرو و آقاقیا فضای سرسبز و سایه‌سارفوق‌العاده‌ای ایجاد کرده است. پارک لاله زمین بسکتبال و والیبال و میز شطرنج دارد و همچنین یک کتابخانه کودک که این پارک را برای کودکان هم مناسب کرده است.

در غرفه‌های دائمی پارک لاله خوراکی و صنایع دستی می‌فروشند و گاهی اوقات نمایشگاه‌های صنایع دستی و غذاهای محلی هم برپا می‌شود.

 

پارک ساعی، حتی یک باغ بوتانیکال

قدمت پارک ساعی به سال ۱۳۲۴ برمی‌گردد و یک پارک قدیمی در دل تهران است. این پارک به همت مهندس کریم ساعی ساخته شده و ۱۷ نوع گونه گیاهی در محوطه سرسبز آن دیده می‌شود. یکی از بخش‌های دیدنی پارک بخش حیات وحش و پرندگان است که به شیوه باغ‌های ژاپنی طراحی شده است. اینجا انواع پرندگان و حیواناتی مثل همستر، غاز، قوو مرغابی و سنجاب را می‌بینید.

 

پارک ملت، نمایشگاهی از هنر انتزاعی

پارک ملت در شمال تهران یکی از معروف‌ترین پارک‌های پایتخت است که تقریبا هیچ چیزی برای گردشگران کم نمی‌گذارد. در امتداد پارک ملت در خیابان ولیعصر مجسمه‌های انتزاعی از هنرمندان ایرانی قرار گرفته است که ورود به این پارک را متفاوت می‌کند.
آب نمای پلکانی، دریاچه، باغ وحش کوچک، سینما ۴ بعدی و امکانات ورزشی فضای این پارک را هم برای بزرگسالان و هم کودکان ایده‌آل کرده است. پردیس سینمایی ملت هم جذابیت این پارک را دو چندان می‌کند.

پارک ملت تهران

 

پارک جمشیدیه، پاییز اینجا معنای دیگری می‌گیرد

پارک جمشیدیه در انتهای خیابان نیاوران در شمال تهران قرار دارد و از پارک‌های معروف پایتخت است. هرچند این پارک در تمام فصل‌ها زیبایی‌های خودش را دارد اما پاییز این پارک واقعا دیدنی است. آب از آبشار مصنوعی این پارک در پلکان پارک جاری می‌شود و فضای بسیار زیبا و باطراوتی ایجاد می‌کند. در گوشه و کنار پارک هم مجسمه‌ها و نمادهای انتزاعی را می‌بینید.

پارک قیطریه، به قدم زدن طعم دیگری می‌دهد

پارک قیطریه یکی از بهترین پارکهای تهران و تجربه طبیعت ناب در دل ترافیک و شلوغی است. صدای پرندگان را به گل‌های رنگارنگ گوشه و کنار پارک، فواره‌ها، استخر مرکزی، خنکای درختان سبز و بالا بلند این پارک اضافه کنید و ببینید چه فضای رویایی در دل شهر خلق می‌شود. جایی که می‌توانید هم برای پیاده‌روی و هم برای خلوت کردن با خودتان روی آن حساب کنید.

گربه‌ها، یکی از زنده‌ترین دیدنی های تهران هستند، از ویژگی‌های خاص پارک قیطریه گربه‌هایش است که گربه‌دوست‌ها را بیشتر به این پارک می‌کشاند. سینمای ۶ و ۷ بعدی، غرفه عکاسی، تجهیزات ورزشی، زمین بازی کودکان و اسکیت سواری این پارک را یکی از بهترین جاذبه های گردشگری تهران تبدیل کرده است. یادتان نرود که به بازارچه فرهنگسرای ملل که صنایع دستی و غذاها و خوراکی‌های محلی می‌فروشند، سر بزنید.

پارک نیاوران، یک روز خوب را اینجا قاب کنید

کاخ نیاوران در جنوب پارک نیاوران قرار دارد و در بازدید از کاخ می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. این پارک به دستور محمدرضا شاه ساخته شده و نقشه آن را هم انگلیسی‌ها طراحی کرده‌اند. بوستان نیاوران بخش‌های مختلفی مثل کتابخانه، آمفی تئاتر، زمین تمرین اسب سواری، سالن ورزشی برای خانم‌ها، ۴ استخر بزرگ و زمین اسکیت دارد.

پارک نهج‌البلاغه، سرسبزی مطلق در دل پایتخت

پارک نهج‌البلاغه در شمال غربی تهران و در دره فرحزاد این روزها یکی از پر رونق‌ترین پارکهای تهران است هم برای گردشگران هم برای خود تهرانی‌ها. رودخانه‌ای که از وسط پارک می‌گذرد، زیبایی آن را دو چندان کرده است.

 

سافاری پارک وحشت، قایق پرش در آب، پیست پرش در آسمان، پیست دوچرخه سواری، شهربازی بیلینو، سینما روبازو آمفی تئاتر از تفریح‌هایی هستند که می‌توانید در این پارک تجربه کنید.

پارک ژوراسیک، دایناسورها را به غرب تهران آورده

پارک ژوراسیک در سعادت آباد تهران یک فضای فوق‌العاده برای کودکان فراهم کرده است. در پارک ژوراسیک مجسمه‌های دایناسورهای مختلف در ابعاد واقعی به نمایش گذاشته شده است. دیدن این دایناسورها از نزدیک و آشنایی با آن‌ها کودکان را حسابی هیجان‌زده می‌کند.

پارک ژوراسیک تهران

با بردن کودکان‌تان به این پارک، سر زدن به کارگاه‌های آموزشی و فیلم، استودیو ژوراسیک، سینما سه بعدی و ژوراسیک شاپ و گرفتن عکس‌ یادگاری آن‌ها با دایناسورها می‌توانید یک روز به یادماندنی برای آن‌ها رقم بزنید.

برج آزادی، یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله

برج آزادی، جاهای دیدنی تهران

برج آزادی که امروز هم یکی از نمادهای شهر تهران است به عنوان یادبودی برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ساخته شد. به برج آزادی پیش از انقلاب برج شهیاد می‌گفتند. در گذشته تقریبا اغلب کسانی که از شهرهای دیگر به تهران می‌آمدند با آب و تاب با این نماد ایران مدرن عکس‌های یادگاری می‌گرفتند.

داستان ساخت برج آزادی از این قرار است که در سال ۴۵ مسابقه‌ای بین معماران ایرانی برگزار شد تا بهترین طرح برای نماد شناسایی ایران انتخاب شود. از میان تمام طرح‌ها، طرح حسین امانت انتخاب شد که نتیجه این طرح برج آزادی امروزی است.

برج آزادی ترکیبی از معماری دوره‌های هخامنشی، ساسانی و اسلامی است. نکته‌ای که شاید خیلی از گردشگرها از آن بی‌اطلاع باشند این است که زیر برج آزادی نگارخانه، کتابخانه و موزه وجود دارد. پس اگر به دیدن برج آزادی می‌روید از زیر زمین و موزه برج غافل نشوید.

 

برج میلاد، نماد تهران مدرن

برج میلاد، جاذبه های گردشگری تهران

برج میلاد یکی از جاذبه‌های گردشگری مدرن تهران است که در چند سال اخیر به نمادهای این شهر اضافه شده است. برج میلاد ششمین برج مخابراتی دنیاست که به یک مرکزی برای تفریح و خوشگذرانی تهرانی‌ها و گردشگران تبدیل شده است. برج میلاد میزبان کنسرت‌ها و جشنواره‌های زیادی است و اکثر خوانندگان معروف ایران در سالن‌های برج میلاد کنسرت برگزار می‌کنند.

تفریح‌های برج میلاد

دلفیناریوم برج میلاد که گفته می‌شود اولین دلفیناریوم غیر ساحلی در خاورمیانه است یکی از تفریح‌های جذاب هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان است. شاید انتظار این تفریح‌ها را از برج میلاد نداشته باشید اما اینجا زیپ‌لاین و برج معلق، فوتبال حبابی و اتاق فرار هم دارد و می‌توانید حسابی آدرنالین خونتان را بالا ببرید.

کافه و رستوران

رستوران گردان برج میلاد یکی از رستوران‌های معروف تهران است. اما این رستوران تنها کافه و رستوران برج نیست. بعد از سر زدن به طبقات مختلف برج و تفریح درست و حسابی می‌توانید خودتان را در رستوران‌ها و کافه‌های برج به یک نوشیدنی یا غذای لذیذ مهمان کنید.

در طبقات مختلف چه خبر است؟

در یکی از طبقات برج هم مجسمه شمعی بزرگان و مشاهیر ایرانی مثل جلال آل احمد، نیما یوشیج و فردوسی را می‌بینید و می‌توانید با این مجسمه‌ها عکس یادگاری بگیرید. فروشگاه‌های صنایع دستی و همچنین هنرمندانی که در حال نقاشی، تراشیدن تخم شترمرغ و درست کردن دیگر صنایع دستی هستند، اینجا زیاد می‌بینید.

در طبقه آخر برج تهران زیر پای شماست و از آن بالا می‌توانید آسمان پر ستاره شب‌های تهران و خود شهر را ببینید.

 

تئاتر شهر تهران، مرکزی برای تماشای تئاتر فاخر

یکی از معروفترین مراکز فرهنگی تهران همین تئاتر شهر تهران است که در پارک دانشجو وچهارراه ولیعصر قرار گرفته است. ساختمان تئاتر شهر هم مانند موزه فرش تهران و موزه هنرهای معاصر به همت فرح پهلوی ساخته شد تا مرکزی باشد برای تماشای تئاتر.

ساختمان تئاتر شهر چندین سالن نمایش دارد که میزبان تئاترهای فاخر می‌شوند. طبقه چهارم تئاتر شهر یک کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد هنرهای نمایشی دارد. فروشگاه کتاب و کافه تریا که محلی برای گردهم آمدن علاقمندان به تئاتر و هنر است از دیگر امکانات این مجموعه است.

دریاچه چیتگر، بزرگترین دریاچه مصنوعی کشور

دریاچه چیتگر که بعدها اسم آن به دریاچه شهدای خلیج فارس تغییر پیدا کرد، بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران است. هنوز هم این دریاچه به چیتگر معروف است و یکی از مهمترین جاذبه‌های تفریحی تهران به حساب می‌آید. این دریاچه در شمال غرب تهران و در منطقه ۲۲ قرار دارد.

دریاچه چیتگر_جاهای دیدنی تهران

مجموعه دریاچه چیتگر تقریبا به یک شهرک تفریحی تبدیل شده است و امکانات زیادی برای خوش گذرانی دارد. اینجا هم به جمع‌های دوستانه خوش می‌گذرد هم به جمع‌های خانوادگی با کودکان. قایق‌سواری، راید اسکیت هوایی، سرسره‌های سقوط آزاد، پیست پرش در آسمان، سینما شش بعدی و سافاری پارک وحشت از جمله تفریح‌هایی هستند که می‌توانید در محوطه دریاچه از آن لذت ببرید.

پیاده روی و دوچرخه سواری در امتداد دریاچه یکی از بخش‌های اصلی در بازدید از این مجموعه تفریحی است. عکاسی، پرنده نگری و لذت بردن از اجراهای زنده را از دست ندهید.

باملند، مرکز خریدی تمام عیار در شمال ‌غرب تهران

باملند یک مرکز خرید لوکس و تفریحی است که در ضلع شرقی دریاچه چیتگر قرار دارد. باملند اولین مرکز خرید خطی ایران است که از ۱۲ ویلای مستقل دو طبقه تشکیل شده است. معماری این مرکز خرید از معماری بادگیرهای مناطق کویری و روستاهای پلکانی الهام گرفته و با معماری مدرن ترکیب شده و حالا نتیجه شده یک مرکز خرید شیک و مدرن.

برندهای خارجی و ایرانی مختلف مثل بنتون، سوارسکی، ریباک و کیاگالری در باملند شعبه دارند. البته لازم نیست حتما برای خرید به باملند سر بزنید، گشت زدن در فضای خود مرکز خرید یک جور تفریح است و حال و هوایتان را عوض می‌کند.

علاوه بر برندهای طلا، لباس و ساعت اکثر رستوران‌ها و فست‌فودهای زنجیره‌ای تهران هم اینجا شعبه دارند و انواع غذاها و نوشیدنی‌های لذیذ سرو می‌کنند.

مراکز خرید تهران

مرکز خرید بوتیک مال ملل_مراکز خرید تهران

مراکز خرید تهران هم یکی از جاهای دیدنی و گردشگری تهران است. خیلی از گردشگران برای دیدن مراکز خرید لوکس و معروف تهران مثل بوتیک مال ملل و پالادیوم در کنار دیگر مراکز تفریحی این شهر به پایتخت می‌آیند. حتی اگر قرار نباشد خرید هم بکنید دیدن ویترین‌های شیک، سر زدن به نمایندگی‌های برندها و مزون‌های ایرانی معروف حال و هوایتان را عوض می‌کند.

اگر قرار است به تهران بیایید…

اگر سفری به تهران در پیش دارید بهتر است این مقاله را از قبل بخوانید. ما جاذبه‌های گردشگری و مراکز تفریحی تهران را اینجا به شما گفتیم و آدرس جاهای دیدنی را هم برایتان گذاشته‌ایم. حالا انتخاب با شماست که بسته به زمان سفرتان و علاقه‌ای که دارید کدام را انتخاب می‌کنید. از تجربه‌هایتان برای ما بنویسید.

 

آقای محسن موسوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.