ام پی دانلود

ام پی دانلود جائیست برای لذت بیشتر از اینترنت

ام پی دانلود

ام پی دانلود جائیست برای لذت بیشتر از اینترنت

دانلود - فیلم - اهنگ - گالری - آموزش - موبایل - اخبار - هنرمندان

خودروی هیبریدی (Hybrid cars) نسلی از خودروهای دوستدار طبیعت است.

اکثر مردم آشنایی کاملی با خودروهای معمولی دارند حتی برخی متخصص آن هستند.  شروع کار معمولا این‌گونه است؛ مخزن را پر از بنزین کنید، سویچ را بچرخانید، روی پدال گاز فشار بدهید و حرکت! پمپ‌بنزین‌‌های زیادی، هم در سطح شهر و هم در جاده‌های کشور وجود دارند.  هنگامی‌که مخزن بنزین شما خالی می‌شود تقریبا پیدا کردن یک پمپ‌بنزین و ادامه مسیر، کار راحتی خواهد بود. اما روند کار خودروهای هیبریدی چگونه است؟ با‌وجود تنوع زیاد خودروهای معمولی، چه دلیلی باعث می‌شود تا فردی تصمیم بگیرد یکی از آنها را داشته باشد؟ در این مقاله سعی می‌کنیم به بررسی این موضوع بپردازیم

خودروی هیبریدی چیست؟

خودروی هیبریدی سیستمی است که یک موتور بنزینی معمولی، یک موتور الکتریکی و یک باتری را به‌طور همزمان در خود جای‌داده است. گاهی به آن خودوری برقی دوگانه (Hybrid electric vehicle, HEV) یا خودروی سبز هم گفته می‌شود.

موتور الکتریکی هنگامی‌که به‌آرامی در حال چرخش است، قدرت زیادی را تولید می‌کند. یک موتور بنزینی بیشترین قدرت خود را هنگام آغاز چرخش سریعش به‌دست می‌آورد.

خودروی هیبریدی به دلیل بهره‌وری بیشتری که نسبت به خودروی معمولی دارد، بنزین کمتری مصرف می‌کند و به محیط‌زیست لطمه کمتری وارد می‌کند. در‌واقع، یک معامله برد-برد است.

یک خودروی کاملا الکتریکی از خودروی هیبریدی هم کارآمدتر است. چون کارایی موتورهای الکتریکی 3-4 برابر بیشتر از موتورهای بنزینی است.

انواع خودروهای هیبریدی

سه نوع خودروی هیبریدی وجود دارد: موازی، سری و سری موازی.

هیبرید موازی

در یک هیبرید موازی (Parallel hybrid)، دو موتور بنزینی و الکتریکی با‌هم کار می‌کنند و باعث حرکت خودرو می‌شوند.



در این سیستم، هر دو موتور تقریبا همیشه روشن هستند. اما زمانی که خودرو نیازی به موتور الکتریکی ندارد مثلا در یک سراشیبی در حال حرکت است، موتور الکتریکی به یک ژنراتور (Generator) یا مولد برق، تبدیل می‌شود و نیرو را به باتری‌ها برمی‌گرداند.

هیبرید سری

در یک هیبرید سری (Series hybrid)، موتور الکتریکی تمام‌کارها را انجام می‌دهد.

حضور موتور بنزینی در این سیستم، فقط برای شارژ کردن باتری است و معمولا به‌طور مستقیم، به سیستم انتقال قدرت متصل نمی‌شود.

هیبرید سری موازی

رایانه خودرو در سری موازی (Series-Parallel hybrid) دستورهای هماهنگی بین دو موتور الکتریکی و بنزینی را صادر می‌کند.

به‌این‌ترتیب که دستور استفاده انحصاری از موتور الکتریکی یا موتور بنزینی را می‌دهد یا از آنها می‌خواهد همزمان باهم کار کنند تا نیازهای راننده را برطرف سازند.

هیبریدهای پلاگینی

در هیبریدهای پلاگینی (Plug-in hybrids)، باتری‌های بزرگ‌تری به سیستم اضافه شدند.

باتری‌هایی که قابلیت شارژ مستقیم با برق شهری را دارند. این نوع از خودروهای هیبریدی گام بزرگی برای رسیدن به خودروهای تمام الکتریکی به شمار می‌روند.

خودروهای پلاگین هیبریدی برای رانندگی روزمره بسیار مناسب هستند اما اگر مسافت زیادی را در طول روز رانندگی می‌کنید، شاید هزینه‌های این تکنولوژی در مقایسه با یک خودروی معمولی، چندان مقرون‌به‌صرفه نباشد.

ترمز احیا‌کننده

تمامی خودروهای هیبریدی از ترمزهای احیا‌کننده (Regenerative Braking) استفاده می‌کنند. ترمز احیا‌کننده یک راه برای بازگرداندن میزانی از انرژی جنبشی است که ماشین در هنگام حرکت از‌دست‌داده است.

ترمزهای یک ماشین معمولی این انرژی جنبشی را به گرما تبدیل می‌کنند و این گرما به‌طور مستقیم وارد اتمسفر می‌شود. ترمز احیا‌کننده بعضی از آن انرژی را بازیابی و در باتری خودرو ذخیره می‌کند. این سیستم مثل گرفتن سوخت به‌صورت رایگان است.

بسیاری از خودروهای هیبریدی امکان تنظیم کارایی ترمز احیاکننده را برای راحتی راننده در اختیار او قرار می‌دهند.

رانندگی با یک پدال

برخی از رانندگان خودروهای هیبریدی یاد گرفتند که چگونه با یک پدال رانندگی کنند. در این روش، هنگامی‌که تصمیم به توقف می‌گیرند، به‌جای فشار روی پدال ترمز، پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارند. در این حالت ترمز احیا‌کننده به حداکثر توان خود می‌رسد و خودرو متوقف می‌شود.

با‌کمی تمرین، دیگر کار با ترمز خودروهای معمولی برای این رانندگان سخت می‌شود. افزون بر این، با انرژی الکتریکی تولید‌شده توسط این ترمزها، می‌توان تا 186 کیلومتر بیشتر با موتور الکتریکی رانندگی کرد.

خرید خودروهای هیبریدی

تعداد فروشندگان و نمایشگاه‌های خودرویی که تمایل به فروش خودروی هیبریدی داشته باشند کم است.

یکی از این دلایل، آگاهی کمی است که درباره این خودروها وجود دارد. تمرکز فروشندگان خودرو، بر روی فروش بیشترین تعداد خودرو در کمترین زمان ممکن است. آنها تمایلی به آموزش مشتریان خود ندارند.

نهایت سوالی که فروشندگان خودرو تمایل به پاسخ آن دارند، تنوع رنگی خودروها و صحبت با مدیر امور مالی برای تکمیل پرونده‌های خرید است.

اگر می‌خواهید در مورد مزایای خرید یک ماشین هیبریدی بیشتر بدانید، باید خودتان دست‌به‌کار شوید.

از میان تمام شرکت‌های تولید خودرو، هیوندای (Hyundai) تنها برندی است که شروع به آموزش افراد در مورد خودروهای هیبریدی کرده است. این شرکت سعی می‌کند با نشان دادن افراد سرشناسی که خودروی هیبریدی دارند، تمایل مردم به این نوع خودروها را افزایش دهد.

باتری‌های هیبریدی

خودروهای هیبریدی، دیگر مورد جدیدی در بازار خودروها به شمار نمی‌روند. تویوتا چندین میلیون از آن‌ها را در سراسر جهان از مدل‌های ابتدایی مانند تویوتا پریوس (PRIUS C) تا مدل‌های لوکس مانند لکسوس RX 450H فروخته است.

یک دهه پیش، مردم نگران هزینه‌ بالای جایگزینی باتری در یک خودروی هیبریدی بودند اما تجربه‌های واقعی نشان داده‌اند که این باتری‌ها با‌وجود احتراق داخلی، عمر طولانی دارند.

بر اساس گزارش‌هایی از Toyota prius sedans خودروهای هیبریدی با کیلومتر شمار بیش از 300،000 مایل (482000کیلومتر) وجود دارند. تعدادی از شرکت‌های تاکسی از خودروهای هیبریدی استفاده می‌کنند و تاکنون هیچ مشکلی را تا 200،000 مایل (322000 کیلومتر) گزارش ندادند.

البته ارائه این اعداد و ارقام به این معنی نیست که این موتورها کاملا عالی هستند و هیچ عیب و نقصی ندارند. بهترین کار برای تجربه یک خرید عالی، مطالعه و گرفتن مشاوره است.

حقایقی در مورد خودروی هیبریدی

– تمام خودروهای هیبریدی، تمام الکتریکی نیستند و پلاگینی ندارند. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، خودروهای خاصی به نام هیبریدهای پلاگینی وجود دارند.

– خودروهای هیبریدی توانایی شارژ شدن با برق شهری را ندارند.

– در خودروهای هیبریدی شما مجبور نیستید در طول روز به دنبال جایگاه برق باشید یا هنگام رسیدن به خانه، مثل تلفن همراه خود، آن را به پریز وصل کنید.

– کار با خودروهای هیبریدی درست مانند خودروهای بنزینی معمولی است. شما با خرید یک خودروی هیبریدی باز‌هم باید به جایگاه سوخت بنزین، مراجعه کنید.

– در این خودروها می‌توانید بدون نگرانی برای از دست دادن قدرت باتری خود، با فشردن یک کلید به حالت استفاده از موتور الکتریکی بروید.

بااین‌حال، داشتن یک خودروی پلاگینی، چیزی نیست که بخواهید بابت آن نگران باشید. می‌توانید به‌آسانی آن را روزها در محل کار و شب‌ها در خانه به پریز برق بزنید. هیبریدهای پلاگین از‌نظر کارایی و تاثیر مثبتی که روی محیط‌زیست می‌گذارند، انتخاب خوبی هستند اما قیمت آنها کمی بالاتر است.

آیا خودروی هیبریدی مناسب شما است؟

درست است که خودروی هیبریدی کمی گران‌تر از خودروی معمولی است اما پرداخت این هزینه به‌مرور زمان، جبران می‌شود چون شما در‌نهایت بنزین کمتری مصرف می‌کنید.علاوه‌براین، با مصرف سوخت کمتر و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، خدمت بزرگی به طبیعت می‌کنید که تاثیر مستقیم آن، بازهم به‌سوی خودتان بر‌می‌گردد.

افزون بر این، رانندگی با خودروهای هیبریدی سرگرم‌کننده نیز هست. داشتن موتور الکتریکی باعث می‌شود خودروی شما با سرعت بیشتری شتاب بگیرد. گاهی لذت رانندگی فقط در این است که وقتی پا روی پدال گاز می‌گذارید، شتاب حرکت خودرو شما را به سمت صندلی بکشاند. خودروهای هیبریدی این کار را برای شما انجام می‌دهند.

توصیه دوستانه

بهترین توصیه این است که تحقیقات خود را آنلاین انجام دهید، سپس سه خودروی هیبریدی مورد‌علاقه خود را انتخاب کنید و مسافتی را با آنها رانندگی کنید. ممکن است در‌این‌بین متوجه شوید که این خودرو برای شما ساخته‌شده و حتی از تصوری هم که داشتید، بهتر عمل کرده است.

آقای محسن موسوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.